درمان سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی با نسخۀ زکریای رازی!

این نسخه برای درمان سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی توسط گروه پژوهشی یاتروس از کتاب «من لا یحضره الطبیب» محمد زکریای رازی به زبان فارسی ترجمه شده است:

«و برای سنگ کلیه، این دارو مفید است:

از پوست ریشه ی گیاه کَوَر و پوست ریشه ی گاه خیار شنبر (فلوس) و گیاه جاوشیر و بادام تلخ و سلیخه (دارچین ختایی) و دانه اسپند و گیاه زراوند مدحرج (گونۀ مدور زراوند) به اندازه یک جزء گرفته می شود و از مُرّ نصف جزء و از [صمغ] مُقل یک جزء.

تمامی این موارد با هم دیگر مخلوط می شود، و برای حل کردن [صمغ های] مُقل و مُرّ از آب فشردۀ تربچه استفاده می کنیم، و قوی تر از آن این است که با «راسن (زنجفیل شامی) مرطوب شده با آب زیتون خام» آن را آبدهی کنند.

و وقتی که این دوا برای سنگریزۀ مثانه نوشانده شود، در داخل شربت به اندازه یک دانق (۰/۴گرم) از عقرب سوخته ریخته شود که در اینصورت فایدۀ بزرگی می رساند و چه زیاد اتفاق افتاده که سنگریزه را در مثانه می شکند.»

فرایند برداشتن در درمان سنگ کلیه

توجه:

در ترجمه ابوتراب نفیسی از کتاب من لا یحضره الطبیب محمد بن زکریای رازی اشکالات فاحشی وجود دارد که می توانید با مقایسه متن ترجمه شده یاتروس با ترجمه نفسیی متوجه ترجمه های نادرست از واژگان و حذف برخی قسمت های متن در ترجمه بشوید. حتی در ترجمه ایشان اندازه ها نیز غلط ترجمه شده اند.

درمان سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی

متن عربی (زبان اصلی) کتاب:

و ينفع من الحصاة في الكلى دواء هذه صفته يؤخذ من قشور أصول الكبر و قشور أصول الخيار شنبر و الجاوشير و لوز مر و سليخة و بذر الحرمل و زراوند مدحرج مقدار جزء و من المر نصف جزء و من المقل جزء. و يجمع الجميع و يحل المقل و المر بماء عصير الفجل، و أقوى منه أن يسقى بماء الراسن الرطب الماثورا بماء الزيتون الفجّ و إذا سقى هذا الدواء للحصاة في المثانة جعل في الشربة وزن دانق من العقارب المحرقة فينفع نفعا عظيما و كثيرا ما يفتت الحصاة في المثانة.

منبع:

من لا یحضره الطبیب محمد بن زکریای رازی، بخش «في اوجاع الکلی و المثانة و الحصی في الکلی»

اگر درمان سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی برایتان جالب بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و از طریق صفحه اینستاگرام یاتروس از مطالب علمی دیگر بهره ببرید!

1 thought on “درمان سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی با نسخۀ زکریای رازی!”

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال یا نیاز به کمک دارید؟